RWM strooit zout op wegen vanwege extreme hitte

25 jun , 8:02Nieuws
RWM_strooizout_in_zomer_asfalt_beschermen_2026 (4)
RWM
REGIO - Inwoners van Midden-Limburg en de Westelijke Mijnstreek kunnen de komende drie dagen opvallende voertuigen op de weg tegenkomen. Afval- en reinigingsbedrijf RWM zet namelijk strooiwagens in om wegen te behandelen, niet vanwege sneeuw of gladheid, maar juist vanwege de aanhoudende zomerse hitte.
Bij hoge temperaturen kan asfalt zachter worden en gevoeliger raken voor vervorming en beschadigingen. Vooral druk bereden wegen lopen volgens RWM risico op schade wanneer het wegdek langdurig wordt blootgesteld aan extreme warmte. Door een dunne laag zout aan te brengen, daalt de temperatuur van het asfalt enigszins en blijft het beter bestand tegen de weersomstandigheden.
De strooiwagens rijden preventief uit op geselecteerde wegen binnen het verzorgingsgebied van RWM. Met deze maatregel wil de organisatie schade aan het wegdek voorkomen, de verkeersveiligheid bevorderen en kostbare herstelwerkzaamheden beperken.
RWM begrijpt dat het voor weggebruikers ongebruikelijk kan zijn om in de zomer strooiwagens te zien rijden. Toch wordt deze werkwijze vaker toegepast tijdens perioden van extreme hitte om de kwaliteit van het asfalt te beschermen.
Weggebruikers wordt gevraagd rekening te houden met de werkzaamheden en strooiwagens voldoende ruimte te geven, zodat medewerkers hun werk veilig kunnen uitvoeren. Daarmee dragen automobilisten bij aan het behoud van veilige en goed onderhouden wegen tijdens de warme dagen.
loading

Loading