Grote brand bij recyclingbedrijf in Born veroorzaakt forse rookontwikkeling

24 jun , 11:29112
Brandweer 1
BORN – Bij een recyclingbedrijf aan de Halve Maanweg in Born heeft dinsdagmiddag een grote brand gewoed. Het vuur ontstond rond 16.30 uur in een afvalberg en zorgde voor een enorme rookwolk die in een groot deel van Midden- en Zuid-Limburg zichtbaar en zelfs ruikbaar was, onder meer vanuit Posterholt.
De brandweer schaalde groots op en kreeg het vuur rond 19.30 uur onder controle. Volgens de veiligheidsregio was de kans dat de brand zou overslaan naar andere delen van het bedrijf zeer klein. Om de brand effectief te bestrijden, werd de brandende afvalberg met materieel uit elkaar gehaald zodat bluswater beter kon doordringen.
In de eerste fase van de inzet kampte de brandweer met een tekort aan bluswater. Nadat dit probleem rond 17.30 uur was opgelost, kon intensiever worden geblust. Door deze aanpak steeg de rook minder hoog op, waardoor omwonenden meer hinder ondervonden van rook en stank. Mensen in de omgeving kregen het advies uit de rook te blijven en ramen en deuren gesloten te houden.
Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Het incident staat niet op zichzelf. Eind mei brak bij hetzelfde recyclingbedrijf eveneens brand uit, toen in een betonnen opslagbak. Ook daarbij kwam veel rook vrij.
Er zijn voor zover bekend geen gewonden gevallen. De brandweer hield dinsdagavond nog enige tijd toezicht om eventuele smeulende resten verder af te blussen.
loading

Loading