Honderdduizenden voertuigen wachten op gratis reparatie

15 dec , 11:29 Nieuws
1000098812
ANWB

Ruim 800.000 auto’s en motoren in Nederland hebben nog een openstaande terugroepactie, zo blijkt uit recente cijfers van de ANWB. Eigenaren hebben recht op een kosteloze reparatie, vaak vanwege een defect dat de veiligheid, het milieu of de werking van het voertuig kan beïnvloeden.

Een terugroepactie (of recall) wordt uitgevoerd door de fabrikant wanneer een probleem wordt ontdekt. Het voertuig wordt dan teruggeroepen naar de merkdealer voor een reparatie. Zelfs als de auto of motor bij een universele garage in onderhoud is, kan de dealer de reparatie uitvoeren. Na voltooiing registreert de RDW de actie in het Terugroepregister.

Volgens Harm Zeven, automotive specialist bij de ANWB, neemt het aantal terugroepacties toe door de complexiteit van moderne voertuigen. “Tien jaar geleden waren er veel minder veiligheid-gerelateerde recalls. Tegenwoordig zien we dat het aantal zelfs zes keer hoger is, vooral door elektronische systemen en software.”

Desondanks reageert een groot deel van de automobilisten niet op de oproepen. Oorzaken zijn onder meer dat brieven over recalls ongelezen blijven, het probleem als onbelangrijk wordt ingeschat of de auto niet meer bij de merkdealer in onderhoud is. Ook angst voor extra kosten of lange wachttijden speelt een rol.

Recente terugroepacties betroffen onder andere 24.000 dieselauto’s van Stellantis vanwege slijtage aan de nokkenasketting, airbags van Takata die mogelijk kunnen ontploffen, en softwareproblemen bij dieselauto’s die te veel stikstofoxiden uitstoten. Ook universele onderdelen, zoals bepaalde banden, kunnen een recall hebben via het EU-systeem Safety Gate.

De ANWB adviseert eigenaren dringend om een openstaande terugroepactie zo snel mogelijk uit te laten voeren. Het is gratis en garandeert dat voertuigen veilig en goed functioneren. Check via RDW Kentekencheck of jouw voertuig betrokken is bij een recall. (Bron: ANWB)