
De Belastingdienst controleert sinds december weer strenger of iemand echt ZZP’er is. Na jaren van gedoogbeleid moeten zelfstandigen nu duidelijk laten zien dat ze ondernemer zijn.
Voor veel van de 1,3 miljoen ZZP’ers in Nederland speelt eigen vervoer daarbij een grote rol. Wie een eigen busje heeft en daarmee dagelijks werkt, staat sterker dan iemand die rijdt in een bus van de opdrachtgever.
De Wet DBA bepaalt aan de hand van verschillende punten wie zelfstandig werkt. Belangrijke onderdelen zijn vrijheid om het werk zelf in te delen, geen baas die precies vertelt wat je moet doen, en meerdere opdrachtgevers hebben.
Ook het gebruik van eigen gereedschap en eigen vervoer telt zwaar mee. Een monteur die elke dag bij dezelfde opdrachtgever begint en rijdt in een bedrijfsbus, krijgt sneller vragen. Met een eigen busje, eigen spullen en meerdere klanten is dat anders.
Zelfstandigen en opdrachtgevers kunnen flinke problemen krijgen als het niet goed geregeld is. Opdrachtgevers kunnen loonbelasting en boetes moeten betalen. De ZZP’er kan zijn fiscale voordelen kwijtraken. Wel geeft de Belastingdienst tot januari 2026 nog eerst een waarschuwing, zolang iemand bereid is om zaken te verbeteren.
Intussen veranderden de regels voor bedrijfswagens. Sinds dit jaar betalen kopers van nieuwe bestelauto’s BPM, waardoor ze duurder zijn. Alleen elektrische bestelauto’s blijven belastingvrij. Veel steden voeren bovendien milieuzones in. Vanaf 2025 mogen nieuwe diesel- en benzinebusjes sommige delen van steden zoals Amsterdam en Rotterdam niet meer in. Voor ZZP’ers die in de stad werken, wordt elektrisch rijden dus bijna noodzakelijk.
Leasen is voor veel zelfstandigen een oplossing. Een leasebus staat op naam van de ondernemer, zonder dat er meteen veel geld hoeft te worden uitgegeven. Onderhoud, verzekering en wegenbelasting zijn vaak geregeld. Toch is nog niet helemaal duidelijk of de Belastingdienst een leasebus altijd als “eigen vervoer” ziet.
De onduidelijkheid zorgt ervoor dat sommige opdrachtgevers voorzichtig worden. Ze huren liever geen ZZP’ers meer in, uit angst voor problemen. Volgens brancheorganisaties kan veel werk echter gewoon doorgaan als er goede afspraken zijn, duidelijke contracten en eigen materiaal.
Voor veel zelfstandigen is één ding duidelijk: vervoer wordt steeds belangrijker voor hun werk. De regels worden strenger, de milieueisen veranderen en keuzes uitstellen wordt lastiger. Het is voor ZZP’ers daarom belangrijk om nu goed na te denken over hoe ze willen blijven werken. (Bron: ANP)