Online oplichting piekt rond Black Friday

27 nov , 2:21 Nieuws
1000097379
Pexels

REGIO - De drukte rond Black Friday en Cyber Monday zorgt opnieuw voor een scherpe toename van online oplichting. Cybercriminelen spelen in op de hoge koopdruk en de overvloed aan tijdelijke deals, waardoor consumenten sneller geneigd zijn op een aanbieding in te gaan zonder goed te controleren of die wel betrouwbaar is.

Phishingcampagnes en nepwebshops verschijnen al weken vóór de koopdagen online. Fraudeurs zetten hun infrastructuur ruim van tevoren klaar om spamfilters te omzeilen en om consumenten te bereiken nog voordat legitieme retailers hun acties lanceren. Daarbij worden professionele trucjes gebruikt: nagemaakte webshops die sterk lijken op bekende merken, advertenties met onrealistische kortingen op sociale media en sms’jes of e-mails met valse bezorginformatie.

Dat deze periode gevoelig is voor digitale oplichting, blijkt ook internationaal. In de Verenigde Staten liepen consumenten in het laatste kwartaal van 2023 meer dan 95 miljoen dollar schade op door online scams.

Onderzoek toont dat één op de drie Amerikanen in de aanloop naar de feestdagen slachtoffer werd. In het Verenigd Koninkrijk kwamen slachtoffers gemiddeld 695 pond kwijt, met een totale schade van ruim 11,5 miljoen pond.

De boodschap is helder: blijf kritisch. Controleer altijd de URL, de reputatie van de webshop en let op een beveiligde verbinding. Betaal bij voorkeur via systemen met kopersbescherming of met een creditcard, zodat een betaling kan worden teruggedraaid bij fraude. Tweefactorauthenticatie en actuele beveiligingssoftware vergroten de digitale weerbaarheid aanzienlijk.

Wie toch in een scam trapt, moet zo snel mogelijk de bank of betaalprovider informeren om de transactie te blokkeren. Daarna is het belangrijk aangifte te doen bij de politie en de fraude te melden bij het platform waar deze plaatsvond. (Bron: Martin Krämer/ANP)