Echt is écht zet centrum van Echt op de kaart

06 dec , 13:38 Gemeentenieuws
1000098233
Gemeente Echt-Susteren
Wethouder Kim Leurs, voorzitter ondernemersvereniging Simonne Ritzen-Hees en wethouder Geert Frische

ECHT - In het hart van Echt is het centrum de afgelopen jaren grondig vernieuwd en klaargestoomd voor een bruisende toekomst. Om nog meer mensen naar het centrum te trekken, start de gemeente Echt-Susteren een campagne onder de naam ‘Echt is écht’.

Met deze nieuwe identiteit wil de stad laten zien wat het centrum bijzonder maakt: een plek waar gemeenschapsgevoel, toegankelijkheid, gastvrijheid en dynamiek samenkomen.

De afgelopen periode zijn er grote stappen gezet om het centrum aantrekkelijker en toekomstbestendig te maken. Zo werden het Ursulinenplein en De Plats aangepakt, kreeg De Pannenfabriek een nieuwe bestemming, zijn winkelstraten vergroend en is de bereikbaarheid verbeterd. Daarnaast is het winkelgebied compacter geworden door enkele panden om te bouwen tot woningen, waardoor een gevarieerd en levendig aanbod ontstond. Ook de opening van de nieuwe BieB markeert een belangrijke stap in de herontwikkeling.

Bij een nieuwe start hoort een frisse uitstraling. Vanaf januari zullen een vernieuwde website, social media en herkenbare campagne-uitingen het centrum zichtbaar maken. Het logo van ‘Echt is écht’ combineert vier pijlers: winkelen, evenementen, horeca en cultuur. Elke pijler heeft een eigen icoon en kleur, met als rode draad de unieke verhalen en de warme, persoonlijke sfeer van Echt. Het Smalste Stukje Nederland krijgt in het logo bovendien een speciale verwijzing, waardoor Echt zich ook op kaart- en cultuurvlak onderscheidt.

Ondernemers en inwoners worden actief betrokken bij de campagne. Wethouders Kim Leurs en Geert Frische hebben recent samen met ondernemers het logo onthuld en benadrukken dat deze nieuwe identiteit het centrum levendig en herkenbaar maakt. Volgens ondernemers Antoine Zeelen en Paul Knip is de samenwerking tussen gemeente en winkeliers cruciaal: “Door samen op te trekken, maken we er een succes van.”

De presentatie van ‘Echt is écht’ is al te zien in de etalage van het voormalige bibliotheekpand aan de Bovenste Straat 11. In 2026 gaat de campagne volledig van start en moet het centrum echt gaan bruisen, met nieuwe ondernemers en enthousiaste bezoekers.